11
تیر

پروژه های جذابی که در سال 2023 افتتاح می‌شوند

سال گذشته سالی بود که در آن غول‌های صنعت مانند ریکاردو بوفیل و ماینهارد فون گرکان را از دست دادیم و در عین حال به نقاط دیدنی جدیدی مانند مرکز هنرهای نمایشی تایپه و برج استین‌وی نیویورک دست یافتیم.

با توجه به اینکه پروژه های ساختمانی اغلب سال ها طول می کشد تا تکمیل شود، تاخیرهای ناشی از کووید-19 هنوز احساس می شود. اما با این وجود، سال 2023 نوید سالی با افتتاحیه های جدید و قابل توجه خواهد بود، خواه این دومین برج بلند جهان باشد یا یک مجتمع مذهبی بین ادیان در ابوظبی.

در اینجا چند پروژه معماری برای شکل دادن به جهان در سال 2023 آورده شده است…

نوردو، کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ به عنوان پایتخت جهانی معماری یونسکو برای سال 2023 تعیین شده است و پایتخت دانمارک مملو از نمونه هایی از طراحی پایدار است.

مهم‌ترین آن‌ها، توسعه مداوم نوردهاون (یا بندر شمالی) که زمانی صنعتی بود، به یک منطقه «هوشمند» مناسب برای عابران پیاده با منابع انرژی سبز و یک «راه دوچرخه» به مرکز شهر است.

شرکت معماری دانمارکی هنینگ لارسن که اخیراً به این محله اضافه شده است، نماد تحولی است که در حال وقوع است. با نمای آجر قرمز که به گذشته صنعتی سایت افتخار می‌کند، باغ‌های عمومی بزرگ و تراس روی پشت‌بام، ساختمان ۱۱۵ خانه‌ای را به ساکنان نوید می‌دهد. این ساختمان با دسترسی آسان به مجموعه های ورزشی – رستوران ها و مراکز خرید راحتی را برای ساکنین به ارمغان می آورد.

مرکز فرهنگی لولا مورا، سن سالوادور د جوجوی، آرژانتین

معمار فقید آرژانتینی سزار پلی ممکن است بیشتر به خاطر آسمان‌خراش‌های شاخصی مانند برج‌های پتروناس در کوالالامپور و مرکز مالی جهانی نیویورک شناخته شود، اما اولین پروژه جدید شرکت او در آمریکای جنوبی از سال 2018، یک کار کاملاً جدید است.

مرکز فرهنگی لولا مورا که در جنگلی مشرف بر شهر سن سالوادور ، در شمال غربی آرژانتین قرار دارد، به مجسمه ‌ساز هم نام خود، یکی از هنرمندان زن پیشگام در اوایل قرن بیستم اختصاص دارد. علاوه بر منتخبی از آثار او، این موسسه دارای یک مرکز تفسیر، رستوران، کتابخانه و آتلیه برای بازدید هنرمندان خواهد بود.

این ساختمان که شکل آن از یک مجسمه ساز الهام گرفته شده است، توسط معماران Pelli Clarke & Partners به عنوان “انرژی صفر خالص” توصیف شده است.

خانه خانواده ابراهیمی، ابوظبی، امارات

تقریباً 80 درصد از جمعیت امارات متحده عربی مسلمان هستند، اما در مجتمع جدید بین ادیان ابوظبی، سه دین ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) از نظر مساوی هستند. اشغال سه شکل مکعبی با اندازه یکسان در یک غرفه بازدیدکنندگان ، مسجد و کلیسا پروژه در هماهنگی زیبایی‌ شناختی قرار دارند.

شرکت Adjaye Associates متعلق به معمار غنائی-بریتانیایی دیوید ادجای گفت که در طرح های خود به اشتراکات ادیان توجه کرده است، اگرچه هر یک از سه ساختمان اصلی جهت گیری متفاوتی در سایت دارند.

این مجموعه علاوه بر ارائه مکان های عبادت، تشویق به گفتگو و تبادل فرهنگی است. معماران گفتند که برای این منظور، فضای چهارم – یک مرکز آموزشی – جایی خواهد بود که “همه افراد با حسن نیت به عنوان یک واحد گرد هم آیند.”

Merdeka 118، کوالالامپور، مالزی

CTBUH

Merdeka 118 که بیش از 2227 فوت بالاتر از پایتخت مالزی، کوالالامپور قرار دارد، اکنون دومین ساختمان بلند جهان پس از برج خلیفه دبی است. این همچنین یکی از چهار آسمان خراش به اصطلاح “مگا بلند” است – اصطلاحی که برای توصیف برج هایی با اندازه بیش از 600 متر یا 1969 فوت – در جهان استفاده می شود.

شرکت معماری استرالیا در پشت سر این پروژه، Fender Katsalidis، در عین حال می گوید که صفحات شیشه ای مثلثی در نمای ساختمان از الگوهای موجود در هنر و صنایع دستی مالزی الهام گرفته شده است.

این ساختمان که قرار است در نیمه دوم سال 2023 تکمیل شود، (و مرکز خرید گسترده در پایه آن) حدود 1 میلیون فوت مربع فضای خرده فروشی، و همچنین یک سالن تئاتر با 1000 صندلی ، دفاتر ، یک هتل و بالاترین سکوی تماشای جنوب شرقی آسیا را وعده می دهد.

کرنشاو، لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا

Los Angeles Times

زمانی که بخش جدیدی از خط K مترو لس‌ آنجلس تهدید کرد که بلوار کرنشاو را به دو نیم می‌کند، مردم محلی در محله تاریخی سیاه فرصتی را دیدند تا برای زیرساخت‌های جدید در منطقه‌ای که مدت‌ها از سرمایه‌گذاری کم رنج می‌برد، تلاش کنند. ابتکار 100 میلیون دلاری دولتی-خصوصی، Destination Crenshaw، امیدوار است که دقیقاً همان چیزی را که نامش نشان می‌دهد انجام دهد: منطقه کرنشاو را به یک مقصد تبدیل کند، نه فقط یک گذرگاه.

این راهرو فرهنگی 1.3 مایلی که توسط شرکت معماری Perkins&Will طراحی شده است دارای گذرگاه‌های عابر پیاده، ده پارک عمومی جدید، مبلمان خیابانی و بیش از 100 اثر هنری است که هنر و فرهنگ سیاه‌پوست را برجسته می‌کند.

همه اینها تا پایان سال 2023 تکمیل نخواهد شد، اما چندین بخش اصلی – از جمله بزرگترین مناطق محوطه سازی شده، پارک سانکوفا، و چهار پارک انتظار می رود تا پاییز باز شوند.

ساختمان اول AMRF، سیدنی، استرالیا

Hassell

یک تحول بزرگ شهری در سیدنی در حال انجام است، جایی که محوطه بزرگی برای خدمات رسانی – و بهره مندی – از فرودگاه بین المللی جدید شهر ساخته می شود. مقامات امیدوارند که این منطقه که به آن آئروتروپلیس وسترن سیدنی می گویند، بتواند به یک مرکز اقتصادی برای علم، فناوری و صنایع خلاق تبدیل شود و در طی سه دهه آینده بیش از 1000 شغل جدید ایجاد کند.

با توجه به اینکه فرودگاه تا سال 2026 افتتاح نمی شود، راه زیادی در پیش است. اما هر شهر جدید با یک ساختمان شروع می شود.

اولین ساختار آئروتروپلیس – که به درستی به عنوان اولین ساختمان مرکز تحقیقات تولید پیشرفته (AMRF) نامگذاری شده است – قرار است در اواخر سال 2023 تکمیل شود و به عنوان مرکز بازدیدکنندگان و مرکز توسعه گسترده تر عمل کند. این طرح پر از نور که از ماژول های چوبی پیش ساخته ساخته شده و از حرکت آب الهام گرفته شده است، توسط شرکت معماری Hassell با همکاری طراح بومی Danièle Hromek از Djinjama، یک پژوهش فرهنگی و طراحی در ملل اول، رهبری شد.

ترمینال 2 بین المللی Kempegowda با مساحت 2.7 میلیون فوت مربع که در اوایل سال 2023 به بهره برداری می رسد. در نهایت پس از اتمام فاز دوم به 40 میلیون افزایش یافت.

شرکت معماری Skidmore, Owings & Merrill رویکرد مشابهی الهام گرفته از طبیعت را اتخاذ کرده است و آن را “پایانه در یک باغ” نامگذاری کرده است – مجموعه ای از ساختمان های به هم پیوسته که با فضاهای محوطه سازی شده و پر از گیاهان، آلاچیق های پوشیده از بامبو، آبشارهای داخلی و چوب احاطه شده اند.

منبع : CNN