05
تیر

جارو رباتیک یا جارو آسایش ؟

جارو برقی های رباتیک معایب بسیاری دارند… در این مقاله به معایب جارو رباتیک و مزایا جارو آسایش می پردازیم!

جارو رباتیک چیست؟

The New York Times

جاروبرقی رباتیک، یک دستگاه هوشمند برای جارو کردن محیط است. این دستگاه که معمولاً به شکل یک صفحه‌ی دایره‌ای ساخته می‌شود، بدون دخالت کاربر می‌تواند محیط موردنظر را جارو بکشد و تمیز کند. جاروبرقی‌های رباتیک به دلیل سیستم هوشمندی که دارند، هنگام جارو کردن محیط به موانع برخورد نمی‌کنند. هم‌چنین طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند اطراف پایه‌های میز، زیر صندلی و گوشه‌های اتاق را جارو کند. 

عدم تمیز کردن زباله‌های بزرگ

Reddit

اولین مشکل زمانی پیش می‌آید که این جارو به زباله‌های بزرگ می‌رسد. فیلترهای این ربات‌ها توان جذب قطعات بزرگ که جارو برقی‌های معمولی تمیز می‌کنند را ندارند. برای مثال یک تکه کاغذ، دستمال، جوراب، مداد، پاک کن، و بسیاری وسایل تا این ابعاد، در مسیر مکش این جارو گیر کرده و عملکرد آن را مختل می‌کنند.

قدرت پاک‌کنندگی کمتر نسبت به جاروبرقی‌های آسایش

learn.compactappliance

باید این را نیز در نظر داشت که قدرت پاک‌ کنندگی این جاروها، نسبت به برخی جاروبرقی‌های آسایش کم‌تر است. به علاوه، ممکن است جاروبرقی رباتیک شما مابین سیم‌های برق یا موانع مشابه گیر کند و لازم باشد آن را جابه‌جا کنید تا به کار خود ادامه دهد. این موضوع گاهی باعث می‌شود جاروبرقی رباتیک نتواند همه‌جای محیط موردنظر را به خوبی جارو بکشد و عملکرد ضعیف‌تری نسبت به جاروبرقی‌های معمولی از خود نشان دهد.

زمان طولانی برای نظافت

این جاروها چون به صورت هوشمند برنامه‌ریزی و حرکت می‌کنند، زمان بیشتری را برای نظافت نیاز دارند. هر بار که ربات‌ها وارد فضایی جدید می‌شوند، باید آن محل را اسکن کرده و سپس برای تمیز کردن اقدام کند. همین موضوع زمان زیادی را می‌طلبد.

کوچک بودن مخزن آب و زباله

به دلیل ابعاد کوچک این جارو، کیسه زباله آن خیلی زود پر شده و نیاز به تعویض دارد. اگر شما جارو را برای مکان‌هایی استفاده می‌کنید که زباله زیادی هر روز در آن وجود دارد، باید مرتب کیسه تعویض شود.

قیمت بالا

به طور کلی جاروبرقی‌های رباتیک، نسبت به جاروبرقی‌های آسایش گران‌ترند و برای خرید یک جاروبرقی رباتیک ، باید بودجه‌ی مناسبی در نظر بگیرید.

خانه باید مرتب باشد !

PhotoDune

شاید برایتان خنده دار باشد، اما باید در نظر داشته باشید که قبل از روشن کردن جارو رباتیک باید خانه را مرتب کنید! بودن اسباب بازی، دفتر و کتاب یا وسایل دیگر در سر راه ربات،‌ باعث مختل شدن و طولانی‌تر شدن کار این دستگاه می‌شود. در جاهایی که مقدار زیادی سیم وجود دارد هم سنسور جارو اجازه ورود نخواهد داد. پس این قسمت‌ها هم به خوبی تمیز نخواهند شد.

عدم تمیز کردن پله‌ها

Klinsmann Robot Vacuum Cleaner

جاروبرقی رباتی توان تمیز کردن پله‌ها را ندارد. به همین دلیل برای خانه‌های دوبلکس یا خانه‌هایی که در قسمت‌های مختلف پله دارند، این جارو کارایی ندارد!

مختل شدن کار در صورت قطع اینترنت

اما قبل از شروع کار شما باید نقشه محل مورد نظر را با کمک اپلیکیشن به ربات بدهید. در صورت قطعی اینترنت یا دسترسی نداشتن به هر دلیلی، کار ربات مختل خواهد شد.

دسترسی نداشتن به تمام نقاط

RTINGS.com

جارو برقی‌های معمولی دارای سری‌های مختلف برای تمیز کردن جاهای مختلفی مانند فضاهای بین وسایل هستند. اما جارو برقی رباتی به دلیل شکل دایره‌ای خود، امکان دسترسی به بعضی مکان‌ها را ندارد. اگر در خانه فضایی باریک وجود داشته باشد جارو امکان تمیز کردن آن را ندارد. فواصل بین مبل‌ها یا صندلی‌ها یا فضای خالی بین وسایل تا دیوار اگر به اندازه قطر جارو نباشد امکان تمیز کردن آن وجود ندارد. این ربات‌ها جاهایی مانند گوشه‌های دیوار یا سه کنج اتاق‌ها را هم نمی‌توانند تمیز کنند.

و در پایان

چون معایب جارو های رباتیک بیش از حد بود و کل مقاله را در بر گرفت، در مقاله بعدی به مزایای جارو های آسایش می پردازیم!

با ما همراه باشید…

منبع ۱ : saymandigital

منبع ۲ : xiaomi360