29
خرداد

تاثیر جارو زدن بر افزایش عمر فرش

جارو کردن فرش و منزل تا چه حد می‌تواند باعث تمیز شدن عمیق محیط گردد؟

چه مواردی را هنگام جارو کردن فرش باید مد نظر قرار دهیم؟

آیا جارو زدن فرش بر عمر آن هم تاثیر دارد؟

www.amazon.co.jp

در بین اجزای یک خانه ایرانی، فرش نشان فرهنگ و تمدن ایرانی است. طرح‌ها و نقش‌های فرش‌های ایرانی از دیرباز نشان دهنده آداب و فرهنگ، رسوم و عقاید قوم‌های ایرانی بوده است. در نگهداری از فرش و تمیز نگه داشتن آن و استفاده از روشهای مناسب، علاوه بر افزایش طول عمر فرش ها می تواند به بهبود کیفیت هوای داخل منزل نیز کمک نماید. جارو زدن صحیح و مناسب فرش می‌تواند باعث افزایش طول عمر فرش شما شود. توجه‌ داشته باشید که فرش‌های خود را یکبار در هفته جارو بزنید. بهتر است که برای بالا بردن ماندگاری فرش، جارو زدن در جهت خواب پریزهای فرش انجام گیرد. برای جارو زدن سر جارو را به صورت مدام عقب جلو نکنید، زیرا آسیب جدی به بافت فرش می‌زند.

در لیست زیر برخی از نکات جارو کردن بیان شده است:

اختصاص زمان کافی برای جارو کردن منزل بسیار مهم است، هنگام استفاده از جاروبرقی عجله نداشته باشید و این کار را به آرامی انجام دهید در این حالت تمام گرد و غبار بین فرش‌ها تمیز شده و نظافت به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

توجه به سمت حرکت جارو مهم بوده و تاثیر زیادی در تمیز شدن کامل گرد و غبار بین پریزهای فرش دارد. جارو باید در جهت خواب فرش حرکت داده شود تا امکان حرکت دادن راحت جاروبرقی ممکن شود.

توجه به ارتفاع دسته جاروبرقی در افزایش یافتن قدرت مکش تأثیر دارد. (جهت تنظیم ارتفاع مناسب جارو می‌توانید از دفترچه راهنما جارو برقی کمک بگیرید)

توجه به عملکرد صحیح جارو مهم است. در برخی مواقع پر بودن کیسه جارو برقی می‌تواند باعث کاهش مکش شود.

همیشه تنظیمات جارو برقی را برحسب محلی که می‌خواهید جارو کنید، طوری تغییر دهید تا بتوانید بهترین عملکرد را از جارو دریافت کنید.

چند بار در هفته باید فرش را جارو کنیم؟

jamesbarclay.co.uk

فاصله میان دفعات جارو زدن بستگی به میزان رفت و آمد و کارهایی دارد که در خانه انجام می‌دهید. حداقل زمان میزان جارو زدن فرش‌ها یک بار در هفته است. برای خانه‌هایی که رفت و آمد زیاد است و یا حیوانات خانگی دارند باید کار را ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهند. اینکار مواد حساسیت زا مانند گرد و خاک و… را از بین الیاف فرش تمیز کرده و کمک می‌کند فرش شما به بهترین شکل دیده شود.
برای جارو زدن استفاده از جاروهایی با برس‌های دوار پیشنهاد خوبی میتواند باشد که پرزهای فرش را بهم می‌زند و برطرف ساختن ذرات و گرد و غبار و حتی حشرات موذی را آسانتر می‌کند.
فرش‌هایی با ساختار پریز و متراکم مخصوصا انواع پشمی آن ممکن است در برابر برس زدن حساس باشند و پرز، پرز شوند. برای چنین ساختارهایی، استفاده از جاروهای مکنده و یا دستگاههایی که برسهای آنها قابل تنظیم است و پرزهای فرش را بهم می‌زند، پیشنهاد می‌شود.

منبع ۱ : mohtashamwash

منبع ۲ : ostadkar