23
خرداد

هوش مصنوعی و هوشمند سازی خانه ها

هوش‌مصنوعی همواره در بخش‌های مختلفی در زندگی روزمره ما نقش دارد.

برای دانستن ارتباط بین هوش مصنوعی و خانه هوشمند و همچنین کاربردهای هوش مصنوعی در هوشمند سازی خانه در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

Analyticsinsight

تدارک یک خانه‌ای که صبح‌هایش با نور ملایم و عطر خوش قهوه بیدار شویم و شب‌هایش با اطمینان خاطر از وجود دوربین‌های امنیتی همیشه بیدار و قفل هوشمند بخواب رویم، دیگر یک رؤیا نیست. به لطف اینترنت اشیاء و کاربرد هوش مصنوعی در اتوماسیون خانه هوشمند، همه چیز کاملا تحت کنترل است!

فناوری خانه هوشمند کاربردهای زیادی در کنترل لوازم خانگی دارد. اما شرکت‌های بزرگ برای برقرار کردن ارتباط میان اجزا و دستگاه‌های مختلف خانه هوشمند، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا بتوانند همواره یک گام جلوتر از سایرین باشند.

هوش مصنوعی در خانه هوشمند داده‌های خام به دست آمده از سنسورها را می‌گیرد و آن‌ها را به شکل الگویی مرتبط با زندگی روزمره ما تبدیل می‌کند. دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی توانایی یادگیری روتین زندگی افراد و پس از آن پیش‌بینی شرایط را دارند. با استفاده از الگوهای یاد گرفته شده، دستگاه‌ها به صورت خودکار عملی را متناسب با شرایط به وجود آمده انجام می‌دهند. برای مثال، اگر کسی در خانه نباشد درها به صورت اتوماتیک قفل می‌شوند و سیستم روشنایی و کنترل دما نیز روشن نخواهند شد.

هوش مصنوعی نیازها و عادات افراد را درک کرده و پیش‌بینی می‌کند. به عنوان مثال، یک گاز هوشمند می‌تواند قبل از بازگشت شما به خانه برای شروع آشپزی آماده شود و یا زمانی که استیک به میزان همیشگی که مورد پسند شماست پخته شد، به شما پیام بدهد.

اما هوش مصنوعی تنها برای راحتی افراد در خانه هوشمند کارآیی ندارد. دو کاربرد مهم هوش مصنوعی، در حوزه امنیت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است …

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند: سیستم امنیتی پیشرفته با هوش مصنوعی

در سیستم امنیتی هوشمند، گزارش ورود و خروج افراد، از طریق گوشی همراه به کاربر گزارش می‌شود. اکثر دوربین‌های مداربسته هوشمند با قابلیت تشخیص چهره، حضور افراد ناشناس را در بین اعضای خانواده، دوستان و حتی حیوانات خانگی را درک می‌کنند و حتی روی آن‌ها زوم کرده و با ثبت عکس، کاربر را مطلع می‌کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته هوشمند

Reolink

قبلا در مقاله   ـ نکاتی که برای خرید دوربین امنیتی خانه باید در نظر گرفت ـ  به نکات مهم قبل از خرید دوربین مداربسته در منزل اشاره کرده بودیم، اما حالا به نفوذ هوش مصنوعی در این دوربین ها می پردازیم.

دوربین مداربسته هوشمند به لطف هوش مصنوعی، نقشی حیاتی در امنیت خانه ایفا می‌کند. این دوربین‌ها می‌توانند ویدیوها را باکیفیت 4K ضبط کرده و بطور خودکار آن‌ها را برای بررسی‌های بیشتر، در فضای ابری ذخیره کنند.

جدا از دوربین‌های امنیتی، هوش مصنوعی در قفل‌ هوشمند نیز کارایی خوبی دارد. بهترین اتفاق اینکه، شما را از شر کلیدهای فیزیکی راحت می‌کند! امکان دسترسی موقت به دوستان و مهمان‌ها، ثبت تصاویر و پخش فیلم از افرادیکه پشت درب خانه منتظر هستند، قفل و باز شدن خودکار و مواردی اینچینی، از مزایای قفل‌ و دستگیره هوشمند است.

کاربرد هوش مصنوعی در صرفه جویی مصرف انرژی در خانه هوشمند

Emerj Artificial Intelligence Research

به منظور حفظ حیات برای آیندگان، باید مبحث بهره‌وری مصرف انرژی را جدی گرفت. هوش مصنوعی هم در سیستم مدیریت ساختمان (BMS) و خانه های هوشمند نقش مهمی در صرفه جویی ایفا می‌کند.

هوش مصنوعی داده مربوط به شبکه‌ها و کنتورها و همچنین وضعیت آب و هوا را استفاده می‌کند تا الگویی از مصرف هر خانوار ایجاد کند. اطلاعات مربوط به نحوه مصرف به یادگیری و بهبود سیستم، بهینه سازی مصرف منابع، کم کردن هزینه ها و در نهایت راحتی افراد کمک می‌کند.

سخن پایانی

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به خصوص هوش مصنوعی، هر روز موارد جدیدی به منظور راحت‌تر کردن زندگی معرفی می‌شود…